Sider

mandag den 11. april 2016

God, kritisk og konstruktiv feedback

Feedback er et must i den sociale verden.
Alle mennesker får feedback hele tiden, gennem arbejdets livet og hverdagslivet.
Når vi kommunikerer med andre får vi automatisk feedback, gennem både verbal og non-verbal kommunikation. Uanset hvilken mening og holdning du har, så ønsker man feedback på en eller anden måde.
I følge Guro Øister er der 9 regler for feedback:
Regel nummer 1: Du skal mene det du siger
Regel nummer 2: Sig det du mener
Regel nummer 3: Lyv når det er nødvendigt
Regel nummer 4: Dyrk mangfoldighed og forskellighed
Regel nummer 5: Dyrk lighed og retfærdighed
Regel nummer 6: Overrask og vær kreativ
Regel nummer 7: gentag tingene
Regel nummer 8: Lad være med at overdrive
Regel nummer 9: Lad være med at invadere den anden


Udfra disse regler tager vi udgangspunkt i god, kritisk og konstruktiv feedback mellem pædagogkollegaer.

Regel nummer 1 og 2 vi mener at det er vigtigt, når vi snakker konstruktiv feedback mellem kollegaer, At man respektere ens kollagers holdninger da man har et arbejdsforhold. Relationen mellem kollegaerne der giver feedbacken, har stor betydning for hvordan du formulerer dig, lige meget om feedbacken er positiv eller negativ.
Selvom samtalen kan gøre dig utilpas, gør det ikke feedbacken mindre vigtig. 

Regel nummer 3, mener vi ikke er så vigtig, da feedback mellem kollegaer skal være sandfærdig så feedbacken ikke misforstås. Denne regel er mere vigtig i den almindelige hverdag, f.eks. når du giver feedback til et barn. 

Regel nummer 4, er også vigtig når det kommer til konstruktiv feedback.
Det er vigtig at være opmærksom på hvordan du giver feedbacken, om det er personligt eller arbejds relateret. Der skal være plads til forskellighed, da vi alle har forskellige kompetencer,vi er gode til og det er vigtigt at feedbacken ikke er personlig men er arbejdsrelateret.

Regel nummer 5: Det er vigtigt at være retfærdig i sin feedback og dyrke lighed. Da alle har behov for at blive set og værdsat og man kan hurtigt blive usikker på sig selv, hvis en anden kollega bliver særbehandlet. 

Regel nummer 6,er de små ting i hverdagene. Man skal være opmærksom på at man ikke tager alle ting i hverdagen som en selvfølge, så man skal huske at give feedback i hverdagen, da det kan varme ekstra meget. Uventet positivt feedback kan varme ekstra meget, da man ikke havde forventet det. 
I enkelte situationer kan uventet kritisk feedback gives, for at opnå den ønskede effekt, samt formindske konflikten.
Et eksempel kunne være, hvis en kollega har en dialog med en forældre, hvor parterne er uenige om hvordan den konkrete situation skal angribes på. Her kunne en anden kollega, som har været vidne til hændelsen bakke sin kollega op, ved at give konstruktiv feedback 

Regel nummer 7: Når det er gode ting, så kan det styrke ens selvværd hvis det bliver gentaget flere gange. 

Regel nummer 8:  Man skal være konkret i den konstruktive feedback. Mange ting mister deres effekt hvis vi overdriver. 

Regel nummer 9: Udfra hvilket forskel du har til dine kollegaer, så skal du huske hvor grænsen er. Det er subjektivt hvor grænsen mellem empati og invadering går, det er afhængigt af situationen. 

3 kommentarer:

  1. Hej gruppe 5 :-)
    Vi syntes det i har skrevet er godt og let af forstå. Der er god afsnits opdeling. God indledning som forklare godt hvad det er indlægget handler om.

    Konstruktiv kritik: Måske gør brug af lidt flere fagudtryk. Og gør teksten lidt mere overskuelig at læse.. I forhold til overskrifter. Skriv i stedet ved hver punkt - nr 8 med overskrift så man ikke hele tiden skal til at gå op og kigge hvad det nu var det punkt handlede om. Mangler kildehenvisning!

    Men alt i alt rigtig godt arbejde :-)
    Hilsen Gruppe 4

    SvarSlet
  2. Hvordan kan i bruge de 9 regler for feedback i forhold til jeres uddannelse?

    SvarSlet
  3. Kan man tale om at når du vælger at undlade at nævne en kritik eller ikke at give dem ret i deres egen selvkritik for at beskytte kollegaen, at der så er tale om at man lyver ved undlade at sige noget.

    SvarSlet