Sider

tirsdag den 19. april 2016

Den evige ændring i pædagogik


Daginstitutionerne er i en konstant ændring, måden man tænker opdragelse og udvikling, ændre sig konstant. Før i tiden tænkte man meget på de 3 R'er, hvor der var fokus på opdragelse, hvor i dag er det de 3 P'er hvor der er fokus på individets personlige udvikling.

De 3 R'er, de står for Ro, Renlighed og Regelmæssighed.
Pædagogen havde meget fokus på opdragelse og struktur f.eks. Børnene skulle sidde pænt ved bordet og spise op, det var irrelevant om de sultne eller om de kunne lide maden.
Der var generelt meget få voksne og lidt nærvær til børnene, det pædagogiske arbejde blev mere set som et "Job", hvor der bare skulle tjenes penge og børnene skulle opfylde de sociale forventninger som samfundet havde sat til dem. Der var en stram struktur.
Der er sket en udvikling igennem tiderne, fra en tankegang med de 3 R'er til en med de 3 P'er.
De 3 P'er, står for det Private rum, det Personlige rum og det Professionelle rum.
  • Det Private rum, vedkommer kun os selv og vores privatliv, vores egne behov kommer i første rækker. Ofte er der tale om følelser, som vi ikke er bevidste om, f.eks. Hvis man har en dårlig morgen, kan det havde påvirkning på hele dagen
  • Det Personlige rum, er vores egne følelser og interesser. Det handler om hvad man har lyst til f.eks. sport, det man ser i fjernsynet, det man laver med sine venner.
    Det personlige rum påvirker både det private og det professionelle rum, da man ofte kommer ind på sine interesser osv. f.eks. Hvis man interessere sig for fodbold, så kommer man hurtigt ind på emnet, blandt andre som har samme interesse.
  • Det Professionelle rum, her bruger vi den viden vi har lært igennem faglig proces f.eks. gennem læsning af teori og refleksioner over teoriernes anvendelighed.
    Måden man bruger den faglige proces på er f.eks. Man sætter sig faglige mål for børnenes udvikling. Når man snakker med forældre omkring deres børn, tænker om over den faglige viden man har lært og man ser tingene fra en professionel vinkel.
Når vi ser på de to forskellige måde at tænke på, kan man se tydelige forskelle.
Ved de 3 R'er kontrollerede man mere børnenes adfærd, der var meget struktur og hverdagen var fokuseret på at opdrage børnene med henblik på de skulle kunne fungere i det acceptable samfund og når man skulle grænsesætte børnene, var der meget negativ grænsesætning (Se skema nedenunder)
De 3 P'er, man ser børnene mere som individer, man har større fokus på det enkelte barn. Pædagogens roller er blevet skilt og bliver set som forskellige aspekter af deres liv, personlige, private og det professionelle. I nutidens pædagogisk, der ses børn som individer, man har en positiv tilgang til børnene, man ser det ikke som noget negativt at børn ikke nødvendigvis følger de sociale normer. Når børnene bliver irettesat, bliver det gjort efter den positive grænsesætning, så børnene ikke føler sig nedgjort.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar