Kærlighed er noget der opstår i mødet mellem alle mennesker,
ofte er følelserne mellem mennesker ufrivillige det er noget man forudsige
forstå eller forandre. Kærlighed er relationen
mellem mennesker der for os til at føle mere levende og for os til at føle mest
menneskelig.
Vores Film: https://www.youtube.com/watch?v=JawobbCtaEs
Filmen handler om en beboer Troels og en pædagog Signe. Signe og Troels har et nært forhold, Troels følelser udvikler sig romantisk, hvor efter vi ser hvordan Signe og de andre pædagoger behandler Episoden.
Filmen handler om en beboer Troels og en pædagog Signe. Signe og Troels har et nært forhold, Troels følelser udvikler sig romantisk, hvor efter vi ser hvordan Signe og de andre pædagoger behandler Episoden.
Det er tydeligt at se, at Signe og Troels har et nært
forhold, de snakker godt sammen og Signe er meget positiv ladet når hun har en
samtale med ham. Ifølge ICDP har Signe og de andre pædagoger en stor
indflydelse på Troels og de andre beboers tilknytnings evne, det er dem der
tager sig af ham og fungere som primære omsorgspersoner og er derved hans ”sikre
base” da det er dem der giver ham stabilitet i hverdagen, specielt Signe, hun
er hans kontaktperson.
Troels misforstå Signes følelser og bliver glad for hende på et romantisk niveau, og handler ud fra det, Signe afviser ham. Efter afvisningen kan Troels føle at hans ”sikre base” er blevet ændret, han kan blive mere usikker på sig selv, samt stole mindre på Signe de kan få et mere ambivalent forhold. Måden Signe og Troels forhold har været på, har måske været grundlaget for hans romantiske følelser. Har hun måske haft et for tæt forhold til Troels på en forkert måde?
John Bowlby snakker om at alle har brug for socialt kontakt og nærvær, for at udvirke sig, Samt at det er en nødvendighed som menneske. Signes kommunikation til Troels har måske været med henblik på at udfylde disse behov, som Troels derefter har misforstået. Har Signe udfyldt behovene for meget overfor Troels? Eller har Troels lagt for meget i det? Har Signe overset nogle tegn der viser Troels har lagt mere i det end venskab? (Tegning situationen)
Troels misforstå Signes følelser og bliver glad for hende på et romantisk niveau, og handler ud fra det, Signe afviser ham. Efter afvisningen kan Troels føle at hans ”sikre base” er blevet ændret, han kan blive mere usikker på sig selv, samt stole mindre på Signe de kan få et mere ambivalent forhold. Måden Signe og Troels forhold har været på, har måske været grundlaget for hans romantiske følelser. Har hun måske haft et for tæt forhold til Troels på en forkert måde?
John Bowlby snakker om at alle har brug for socialt kontakt og nærvær, for at udvirke sig, Samt at det er en nødvendighed som menneske. Signes kommunikation til Troels har måske været med henblik på at udfylde disse behov, som Troels derefter har misforstået. Har Signe udfyldt behovene for meget overfor Troels? Eller har Troels lagt for meget i det? Har Signe overset nogle tegn der viser Troels har lagt mere i det end venskab? (Tegning situationen)
Erik Jappes snakker om de 3 p’er som står for privat, personlig og professionel rum, i hverdagen kan man ikke altid afskille de 3 p’er fra hinanden da de altid vil påvirke hinanden i en eller anden grad. I det private rum, ved gør det kun os selv, her er der tale om følelser og egne behøv og hvordan vi opfatter andre menneskers værdier og normer. Hvor i det personlige rum kommer egne følelser og styrker i første række, til sidste kommer det professionelle rum hvor man undgår egne behov og holdninger, man arbejder i fra et teoretisk grundlag og man holder sig opdateret i ny viden og teori. I vores situation erkender Signe at Troels har romantiske følelser for hende. Signe er bevidst om Troels følelser, hun vælger at følelserne ikke skal tage styringen og påvirke deres relation. Hun opfatter Troels signaler og handler professionelt derudfra.
Da Troels lægger an på Signe, reagere Signe kraftigt, hun
tager afstand hurtigt og hæver stemmen overfor Troels. Hun virker overrasket,
hun udviser en negativ attitude til Troels følelser og måden han udviser dem på.
Signes måde at reagere på er meget negativ overfor Troels, en grund kan være at
hun bliver overrasket over situationen og hun når ikke at tænke sig om. Hun
viser sin første indskydelse(menneskelig?) og er ikke pædagogisk i øjeblikket,
derved en negativ grænsesætning.
Signe og Troels har efterfølgende en snak sammen om episoden, de sætter sig ned sammen og snakker stille og roligt om det. Signe forklarer Troels hvordan landet ligger på en positiv og forstående måde, hun virker forstående over for Troels følelser mens hun sætter grænsen i deres forhold. Hun er konkret i hendes talemåde men stadigvæk respektfuld over for Troels. Signe håndtere episoden på en bedre måde end første gang, hun er mere forståelig og mindre krænkende i hendes tale. Dette gør at Troels har nemmere ved at forstå situationen, da det bliver forklaret på en simpel og positiv måde. Hun angriber ikke hans følelser men i stedet anerkender dem, derved sætter hun en positiv grænsesætning.
Signe og Troels har efterfølgende en snak sammen om episoden, de sætter sig ned sammen og snakker stille og roligt om det. Signe forklarer Troels hvordan landet ligger på en positiv og forstående måde, hun virker forstående over for Troels følelser mens hun sætter grænsen i deres forhold. Hun er konkret i hendes talemåde men stadigvæk respektfuld over for Troels. Signe håndtere episoden på en bedre måde end første gang, hun er mere forståelig og mindre krænkende i hendes tale. Dette gør at Troels har nemmere ved at forstå situationen, da det bliver forklaret på en simpel og positiv måde. Hun angriber ikke hans følelser men i stedet anerkender dem, derved sætter hun en positiv grænsesætning.
Måden man håndtere sådan en episode, er forskellig fra gang
til gang. Hvor beboerne er mentalt og hvordan episoden udspiller ændre sig og
derved vil måden man håndtere det på også være forskellig. Dette er
overvejelser der tages blandt pædagogerne på bostedet stjerneskud før man
håndtere situationen. På personalemødet kan det ses, hvordan de overvejere de
forskellige scenearier og måder at håndtere episoden på. Personale udspiller
deres tanker bag de forskellige scenearier og hvilken påvirkning det vil have,
for at sikre Troels episoden bliver behandlet på den bedste måde for ham og
Signe.
Efter sådan en episode har udspillet, er det en god ide som
pædagog, at reflektere over sine egne handlinger. I Signe situation kunne hun,
kigge på hendes væremåde overfor beboerne, er hun for kærlig? Roser hun for
meget? Mm. Kunne hun have opfanget signaler noget hurtigere så situationen
kunne være undgået? Hvordan håndteres hun episoden i øjeblikket og bagefter?
I gennem ens liv lærer man hele tiden, som pædagog er det ikke anderledes, man lærer af sine erfaringer og kan bruge dem som refleksions middel. Signe kan bruge denne erfaring senere hen hvis en lignende episode skulle opstå, samt kan den bruges til at undgår at det sker igen.
I gennem ens liv lærer man hele tiden, som pædagog er det ikke anderledes, man lærer af sine erfaringer og kan bruge dem som refleksions middel. Signe kan bruge denne erfaring senere hen hvis en lignende episode skulle opstå, samt kan den bruges til at undgår at det sker igen.
Feedback:
SvarSlet- Anerkendende pædagog og god dialog
- Ikke fokus på kameravinkler (normalperspektiv hele vejen igennem)
- Tip: Hold kameraet lige, brug fading i start og slut
- Realistisk
- Blandet lydkvalitet
1. Fed problemstilling
SvarSlet2. Ikke så god lokalitet, det rungede meget.
3. Lyden var utrolig svar, og til tider kunne man ikke høre dialogen
4. God oneliner "husk rød"
5. Fint billede af kommunikationen på et personalekontor
6. Fed brug af teori, det var tydeligt.
Læringsmålene er godt og tydeligt opfyldt!
Gruppe 3:
SvarSletSuper aktuel problemstilling, der gør filmen spændende. Lyden var til tider lav, men fint med enkel teknik.
Læringsmål: "Kan reflektere over kommunikationens betydning for relationsarbejde i pædagogiske sammenhænge med henblik på at fremme trivsel, socialisering og inkluderende fællesskaber" - kom rigtigt godt til udtryk i løsningen af filmens problemstilling.
Tidslinjen er for os lidt forvirrende. Godt I har taget en anderledes problemstilling op. Det er svært at høre hvad der bliver sagt. I jeres sprog til Troels kan I godt gøre sproget mere forståeligt. Jeres måde at vise personalemøderne virker rigtigt godt og i viser nogle gode overvejelser over hvordan man kommunikere professionelt.
SvarSletDer kunne godt være flere filmiske virkemidler.
SvarSletLyden var desværre lav.
Korte klip - hvilket blev lidt forvirrende.
God praksisfortælling.
Henblik på at fremme trivsel, socialisering og inkluderende fællesskaber.
Kan støtte udviklingen af andres sprog og kommunikationskompetencer med blik for relation og kontekst.
Filmens indhold var godt og simpelt fortalt. Spændende praksisfortælling med forhold mellem beboer og ansat. Desværre mistede man lidt af handlingen grundet den dårlige lyd. Filmen kunne også være fortalt på lidt kortere tid da scenerne blev meget lange. Dialogen var i fokus og den virkede velovervejet, men som nævnt tidligere var det svært at få det hele med.
SvarSlet